Rulleski/langrend

Instruktion i og træning på rulleski (og langrend), november 2017

I et land med kun få ugers skiføre hver vinter (hvis man er heldig), men med masser af cykelstier og lavt trafikerede småveje, er rulleski en overordentlig god erstatning for rigtig langrend. Flere og flere danskere løber på rulleski, men alt for mange slider med dårlig teknik, hvilket går ud over træningsglæden såvel som træningsudbyttet. Vi vil gerne hjælpe folk i gang med at løbe på rulleski, eller til at blive bedre til det.
Aktiviteterne afhænger af føret:
Ingen sne og sjap: rulleski med start fra Kalø slotsruins P-plads.
Skiføre: langrend med start fra Agri Baunehøjs P-plads.
Hverken eller: Skigang (løbesko og skistave) fra Agri Baunehøjs P-plads.
Deltagelse: gratis. Niveau og indhold tilpasses de fremmødte. Kontaktperson: Peter Sunde: 20630704, psu@bios.au.dk)
Tidspunkter for fællestræning på rulleski med instruktion i november:
ugedag dato kl Mødested Bemærkning
fredag 10-nov 15-16 Kalø slotsruins P-plads For alle
fredag 17-nov 15-16 Kalø slotsruins P-plads For alle
lørdag 18-nov 14-15 Molskroen For begyndere
fredag 24-nov 15-16 Kalø slotsruins P-plads For alle
søndag 26-nov 11-12 Molskroen For begyndere
fredag 01-dec 15-16 Kalø slotsruins P-plads For alle

Hvis du er medlem af klubben, kan du låne rulleskiudstyr med hjem mod et beskedent ”slitage-gebyr” (350 kr for per halvår). Du kan uden beregning låne udstyr enkelte gange til træning eller op til to uger derhjemme – fx hvis du vil prøve nye rulleskityper (fx rulleski til skøjt).

 

På rulleski med Ebeltoft Skiklub.

Ebeltoft skiklub har verdens bedste terræn til rulleskiløb og vil gerne have mange flere i gang med at løbe på rulleski, en sportsaktivitet som både er sjov og effektfuld. Klubben har derfor investeret i rulleskiudstyr til lån for sine medlemmer. Desuden tilbydes instruktion og fællestræning for de som måtte være interesserede.

 

Lise fra Ebeltoft Skiklub i fuld fart på klubbens rulleski.

 

I Danmark generelt, og her på Djursland specielt, er der det meste af året langt bedre muligheder for at dyrke langrend end i både Norge og Sverige!

Vi taler naturligvis om den overvejende del af året hvor der ikke ligger sne, og hvor sne-skiene derfor er opstaldet. I disse perioder tyr de mest professionelle såvel som de mere motionist-mindede skiløbere i stedet til rulleski.

Rulleski er – som navnet siger – ski med hjul. Oprindeligt blev rulleski udviklet som en træningserstatning for rigtige ski i den sneløse periode af året, hvor langrendsløbere faktisk har hovedparten af deres træningstimer. I de traditionelle ski-nationer er dette fortsat rulleskitrænings vigtigste formål. I så henseende er rulleskitræning uundværlig som en bevægelsesform som ligger meget tæt op af ”rigtig” langrend. I flere og flere lande – herunder også de nordskandinaviske – har rulleskiløb i årenes løb imidlertid udviklet sig til en egen idræt med egne konkurrencer og mesterskaber.

Teknisk og konditionsmæssigt ligger rulleski og sne-langrend dog fortsat tæt op af hinanden. Dette blev illustreret ved dette års VM i rulleski som blev afholdt i Norge med deltagelse af de norske langrends-stjerner, som i øvrigt vandt stort alt hvad der var at vinde af medaljer.

 

Forskelle og ligheder mellem ski og rulleski

Udover at rulleski har hjul, er den mest iøjnefaldende forskel på langrendsski og rulleski, længden som sjældent overstiger 80 cm. Rulleski fås i en række typer afhængigt af formålet. Der er således typer som er særligt velegnede til at træne henholdsvis klassisk stil og skøjteteknik, samt kombi-modeller som kan benyttes til begge stilarter.

En rulleski til klassisk stil vil typisk være længere end en ”skøjte-model”, have brede (5-7 cm) hjul med ”bagspærre” således at de kun drejer én vej, og man derfor kan sparke fra bagud. En fuldblods skøjte-rulleski, vil typisk være 50-60 cm lang og have smalle (2-3 cm) hjul uden bagspærre.

Kombi-modeller kan bruges til begge stilarter.

 

Forskellige typer rulleski. Øverst: ”Speedski” til rulleskikonkurrencer i fri teknik. Næst-øverst: Én af klubbens nyindkøbte skøjteski med sorte træningshjul (”mellemhurtige”). Til venstre herfor ses et konkurrencehjul og et hurtigt træningshjul. I midten: Et af klubbens renoverede kombi-rulleski som kan bruges både til klassisk og fri teknik. Næstnederst: En anden type kombi-rulleski. Nederst: Rulleski som er bedst egnet til klassisk teknik: Den adskiller sig alene på den midterste rulleski ved længden.

 

Rulleskihjul fås i forskellige hårdheder og træghedsgrader: Langsomme (og slidstærke) hjul benyttes af de som ønsker maksimal træningseffekt (modstand), mens hurtigere hjul er bedst til folk med lavere kondital.

Udover disse ”træningshjul” er der til både klassisk og skøjt udviklet særlige ”speedhjul” til brug i rulleskikonkurrencer. ”Speed” skal tages ret bogstaveligt: Det går rasende hurtigt med speedhjul!

Rulleski forveksles undertiden med rulleskøjter, men adskiller sig fundamental fra disse ved at støvlen/skoen ikke er en fast del af skien, men – fuldstændigt som med rigtige ski – er fastgjort med en skibinding. Støvlen er en almindelig langrendsstøvle. I de senere år er der dog udviklet særlige rulleskistøvler som i højere grad end vinterskistøvler er designet til rulleskiløb og de temperaturer dette normalt foregår under.

Selv om der forhandles særlige rulleskistave, er forskellen i forhold til almindelige skistave ås lille at man sagtens kan bruge almindelige skistave til rulleski, og rulleskistave til almindelig langrend. Dog skal man huske at skifte stavpidserne ud til særlige rulleskistavspidser som ikke har trense og som har sylskarpe spidser af hærdet stål til at få tag i asfalt eller hårde jordveje.

Af øvrigt udstyr må cykelhjelm og evt. knæbeskyttere kraftigt anbefales som sikkerhedsudstyr for det tilfældes skyld at uheldet skulle være ude. På dette punkt er der en afgørende forskel på sne og asfalt!

En anden finesse man skal huske, er at rulleski ikke har de samme bremseevner som rigtige ski. Der kan derfor være nedkørsler hvor man skal sørge for at holde igen på farten for at kunne bremse op for krydsende trafik eller andre uforudsete situationer længere nede af bakken. Normalt vil en græsrabat give sikkerhed for at man vil kunne bremse op inden for 5 meter.

 

Verdens bedste rulleskiterræn

Hvor langrend kræver skispor, kræver rulleskiløb asfalt eller hård jordvej uden for mange småsten. Cykelstier eller svagt befærdede veje er helt perfekt. I bjerglande som Norge kan det ofte være vanskeligt at finde gode rulleskiruter, da vejene enten kan byde på for stejle stigninger til nedkørsler, er for trafikerede hvor der ellers er asfalt eller med for groft et underlag der hvor trafikken er sparsom. Det danske landskab tilbyder til sammenligning et nærmest uendeligt stort løjpenet af biveje og cykelstier. Det bakkede landskab i Syddjurs giver ydermere den perfekte tempovariation mellem modbakker og nedkørsler hvis man skulle finde lange, flade for monotone i længden. Afhængig af fysik, teknik og vovemod kan man i kommunen finde lige den løjpetrassé, der passer en bedst.

 

Cykelhjelm, knæbeskyttere og refleksvest er et ”must” før man ruller ud i trafikken, og man skal forinden have lært sig hvorledes man drejer og stopper. Selv rulleski-sikre børn bør ikke løbe uden voksenledsagelse.

 

Lån af rulleskiudstyr

Klubben har 10 par rulleski med støvler, stave og knæbeskyttere. Disse kan lånes ved vores fællesarrangementer, og klubbens medlemmer kan låne udstyret med hjem. Hvis man bruger klubbens udstyr regelmæssigt, tager vi et beskedent slitage-gebyr

 

Kristian fra Ebeltoft Skiklub skøjter op ad en modbakke med ”padleteknik”.

ugedag dato kl sted Bemærkning
fredag 10-nov 15-16 Kalø slotsruins P-plads For alle
fredag 17-nov 15-16 Kalø slotsruins P-plads For alle
lørdag 18-nov 14-15 Molskroen For begyndere
fredag 24-nov 15-16 Kalø slotsruins P-plads For alle
søndag 26-nov 11-12 Molskroen For begyndere
fredag 01-dec 15-16 Kalø slotsruins P-plads For alle

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.